اشکال این تیمیه:

1.این که انسان شب تا صبح مشغول نماز شود مکروه است و فضیلت حساب نمیشود چون حضرت رسول هر شب بیش از 13 رکعت نماز نمیخواند و تمام شب را بیدار نمیماند...پس مداومت به شب زنده داری نه تنها مستحب نمیباشد بلکه مکروه است.

2.خواندن یکهزار رکعت نماز در شب و روز خارج از قدرت بشریست،در آخر میگوید:شب زنده داری و تهجد و قرائت کل قرآن در یک رکعت نماز ثابت است و عثمان این کار را انجام میداد.پس شب زنده داری و تلاوت قرآن عثمان از دیگران(امیرالمومنین...)آشکار تر است.


جواب:

روایاتی از رسول خدا هست که میفرماید نماز بهترین عمل است هر کس خواست بیشتر بخواند و هر کس خواست کمتر، و حدی برای این عمل تعیین نشده

و اما اینکه حضرت رسول شبی 13 رکعت نماز میخواندند!!!بطریق صحیح از بخاری و مسلم روایت شده که:پیامبر انقدر روی پا به عبادت می ایستاد تا پاهایش ورم کرد،در روایت دیگر آمده از قدمهایش خون جاری شد.

و سوال دیگر اینکه پس چرا این عمل در کتب اهل تسنن برای بزرگانشان فضیلت یاد شده؟ مثلا در مورد ابولحسن اشعری مینویسند که بیست سال نماز صبح را با وضوی نماز عشا خوانده است(طبقات الخیار ج2 ص172) در مورد دیگری مینویسند چهل سال نماز صبح را با وضوی نماز عشا خواند ولی وقتی به اهل بیت طهارت علیهم السلام میرسند این عمل فضیلت حساب نمیشود؟!!!و مکروه تلقی میشود؟

مگر اهل تسنن قائل به سنت نیستند؟و نمیگویند هر یک از مسلمین میتواند سنتی بگذارد؟و مگر نخستین کسی که نماز تراویح و بجا آوردن نمازهای مستحب بصورت جماعت در ماه رمضان را سنت نهاد عمر ابن خطاب نیود؟

مگر از پیامبر نقل نمیکنند که بر شما باد به سنت من و خلفاء راشدین؟چه شد؟؟؟شمول آنرا نسبت به امیرالمومنین رد میکنید و علی علیه السلام را از خلفاء راشدین منها میگیرید؟

اما جواب اینکه این عمل مقدور نمیباشد:

علامه امینی میگوید:ما هم اکنون از یارانمان کسانی میشناسیم که در شب یا شبانه روز در کتر از 7 ساعت 1000 رکعت نماز میخوانند،شایان ذکر است که خود علامه این کار را مکرر انجام داده بود و در شبی برای اثبات این کار در انظار عمومی در حرم حضرت رضا علیه السلام در یک شب هزار رکعت نماز خواندند(آنهم در سنین کهولت)

محمد عبدالحی از علمای سنی میگوید:و اما اینکه گفته چنین کاری مقدور نمیباشد از کسالت روحی خود اوست وگرنه پارسایانی که شیرینی عبادت را چشیده اند بارها اینگونه اعمال را انجام داده اند و فقط کسانی که از عبادت حالصانه و نشاط عبادی بی بهره اند این را محال میپندارند.

نکته قابل توجه اینکه:

این ملعون این عمل را برای امیرالمومنین غیر مقدور میداند و خودش برای عثمان نقل کرده که هر شب یک ختم قرآن مینمود؟!برای ابوحنیفه مینویسد که در هر شب ماه رمضان 2 ختم قرآن و برای برخی در هر شب تا چهار ختم قرآن ذکر میکند و حتی 8 ختم قران،تا آنجا که نقل میکند علی مرضعی گفت من در حال سلوکم سیصد رکعت نماز و 60 ختم قرآن در یک شبانه روز خوانده ام...

اینها افسانه است!!!وای بر بزرگانی که این موهومات را پذیرفته و در هزاران کتاب آنها را نقل میکنند...و اگر امثال ابن تیمیه میدانستند که چنین افتضاحی در نقلهایشان آبرویشان را خواهد برد هر آینه از نقل نمازهای امیرالمومنین هم چشم میپوشیدند، همانگونه که از فضائل دیگر ایشان چشم پوشیدند.