سخنان شهيد مطهري راجع به مسئله  فلسطين

 والله و بالله ما در برابر اين قضيه‏ مسئوليم . به خدا قسم مسئوليت داريم . به خدا قسم ما غافل هستيم . و الله قضيه‏اي که دل پيغمبر اکرم را امروز خون کرده است ، اين قضيه است . داستاني که دل حسين بن علي را خون کرده ، اين قضيه است .

اگر مي‏خواهيم‏ به خودمان ارزش بدهيم ، اگر مي‏خواهيم به عزاداري حسين بن علي ارزش‏ بدهيم ، بايد فکر کنيم که اگر حسين بن علي امروز بود و خودش مي‏گفت براي‏ من عزاداري کنيد ، مي‏گفت چه شعاري بدهيد ؟ آيا مي‏گفت بخوانيد : " نوجوان اکبر من" يا مي‏گفت بگوييد : " زينب مضطرم الوداع ، الوداع " ؟! چيزهايي که من ( امام حسين ) در عمرم هرگز به اينجور شعارهاي پست و کثيف ذلت آور تن ندادم و يک کلمه از اين حرفها نگفتم؟!

اگر حسين بن‏ علي بود مي‏گفت اگر مي‏خواهي براي من عزاداري کني، براي من سينه و زنجير بزني، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد .

شمر امروز موشه دايان است. شمر هزار و سيصد سال پيش مُرد، شمر امروز را بشناس. امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تکان بخورد.

هي دروغ در مغز ما کردند که‏ آقا اين يک مسئله داخلي است. مربوط به عرب و اسرائيل است . …

تلاش ما مسلمين در اين زمينه چه بوده است؟ به خدا خجالت دارد ما خودمان را مسلمان بدانيم ، خودمان را شيعه علي بن ابي طالب بخوانيم.

آيا ما وظيفه نداريم که کمک مالي به آنها بکنيم؟ آيا اينها مسلمان‏ نيستند، عزيزان ندارند؟ آيا اينها براي حق مشروع بشري قيام نمي‏کنند؟

« فضل الله المجاهدين باموالهم و انفسهم (سوره نساء ، آيه 95) الذين‏ آمنوا و هاجروا و جاهدوا في سبيل الله باموالهم و انفسهم»( سوره توبه ، آيه 20)

  به وسيله مال که مي‏توانيم کمک کنيم . والله اين انفاق واجب است، مثل نماز خواندن و روزه گرفتن واجب است.

اولين سوالي که بعد از مُردن‏ از ما مي‏کنند همين است که در زمينه همبستگي اسلامي چه کرديد ؟

پيغمبر فرمود : « من سمع مسلما ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم » هر کس بشنود صداي مسلماني را که فرياد مي‏کند ياللمسلمين مسلمانان به‏ فرياد من برسيد ، و او را کمک نکند ، ديگر مسلمان نيست ، من او را مسلمان نمي‏دانم . چه مانعي دارد که ما براي اينها حساب باز کنيم ؟ چه‏ مانعي دارد که مقدار کمي از درآمد خودمان را اختصاص به اينها بدهيم ؟ …

مردم بيدار آن مردمي هستند که فرصت شناس باشند، دردشناس باشند، حقايق شناس باشند.

 من وظيفه خودم را عمل کردم . وظيفه من فقط گفتن بود و خدا مي‏داند جز تحت فشار وجدان و وظيفه خودم چيز ديگري نبود. اين کمک مالي را وظيفه‏ شما مي‏دانم و وظيفه خودم و هر خطيب و واعظي مي‏دانم که اين را بگويد، بر هر خطيب و واعظي واجب مي‏دانم که چنين حرفي را بزند. مراجع تقليد بزرگي مثل آيت الله حکيم و ديگران رسما فتوا داده‏اند که کسي که در آنجا کشته مي‏شود ، اگر نماز هم نخواند شهيد در راه خداست.

 پس بياييم به خودمان ارزش بدهيم ، به کار و فکر خودمان ارزش بدهيم ، به کتابهاي خودمان ارزش بدهيم ، به پولهاي خودمان ارزش‏ بدهيم ، خودمان را در ميان ملل دنيا آبرومند بکنيم . علت اينکه دولتهاي‏ بزرگ جهان چندان درباره سرنوشت ما نمي‏انديشند ، اين است که معتقدند مسلمان غيرت ندارد . آمريکا را فقط همين يکي جري کرده است . مي‏گويد مسلمان جماعت غيرت ندارد ، همبستگي و همدردي ندارد.

مي‏گويد يهودي که‏ براي پول مي‏ميرد، جز پول چيزي نمي‏شناسد، خدايش پول است ، زندگيش پول‏ است ، حيات و مماتش پول است ، به يک چنين مسئله حساسي که مي‏رسد روزي‏ يک ميليون دلار به همکيشانش کمک مي‏کند ولي هفتصد ميليون مسلمان دنيا کوچکترين کمکي به همکيش خود نمي‏کنند"!


لب

سخنان شهید مطهری در مورد ناصبی های غزه 

«يك وقتی شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضيها شايع است‏، يك وقتی ديدم يك كسی می‏گفت: اين فلسطينيها ناصبی هستند. ناصبی‏ يعنی دشمن علی عليه السلام. ناصبی غير از سنی است. سنی يعنی كسی كه‏ خليفه بلا فصل را ابوبكر می‏داند و علی عليه السلام را خليفه چهارم می‏داند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است‏. می‏گويد پيغمبر كسی را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب‏ كردند. سنی برای اميرالمؤمنين احترام قائل است چون او را خليفه چهارم و پيشوای چهارم می‏داند و علی را دوست دارد. ناصبی يعنی كسی كه علی را دشمن می‏دارد. سنی مسلمان است ولی ناصبی كافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی‏توانيم معامله مسلمان بكنيم. حال يك كسی می‏آيد می‏گويد اين‏ فلسطينيها ناصبی هستند. آن يكی می‏گويد. اين به آن می‏گويد، او هم يك‏ جای ديگر تكرار می‏كند و همين طور. اگر ناصبی باشند كافرند و در درجه‏ يهوديها قرار می‏گيرند. هيچ فكر نمی‏كنند كه اين، حرفی است كه يهوديها جعل كرده‏اند. در هر جايی يك حرف جعل می‏كنند برای اينكه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطينيها را از بين ببرند. می‏دانند مردم ايران شيعه‏اند و شيعه‏ دوستدار علی و معتقد است هر كس دشمن علی باشد كافر است، برای اينكه‏ احساس همدردی را از بين ببرند، اين مطلب را جعل می‏كنند. در صورتی كه‏ ما يكی از سالهايی كه مكه رفته بوديم، فلسطينيها را زياد می‏ديديم، يكی‏ از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت‏ من شيعه هستم، اين رفقايم سنی‏اند. معلوم شد داخل اينها شيعه هم وجود دارد. بعد خودشان می‏گفتند بين ما شيعه و سنی هست. شيعه هم زياد داريم‏. همين ليلا خالد معروف، شيعه است. در چندين نطق و سخنرانی خودش‏ در مصر گفته من شيعه‏ام. ولی دشمن يهودی يك عده مزدوری را كه دارد، مأمور می‏كند و می‏گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبی‏اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايی نسبت به افرادی كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين می‏گويند، شنيديد وظيفه‏تان چيست.»

 آشنایی با قرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲